Vyhledat Menu
Tenote

NEPÁL, CHUKYIMA GO

Po první loňské návštěvě regionu Rolwaling v Nepálu, jsem sem letos na podzim zamířil znovu s novými lezeckými cíli. Společnost a lezeckého parťáka mi na tomto výletě dělal Sam Hennessey, se kterým jsem se potkal a zároveň lezl před pár lety v Yosemitech. Přes fakt rostoucího turismu a mnoha skupinám trekařů z celého světa je ruch v této oblasti v porovnání s ostatními Nepálskými treky stále zanedbatelný. A to je právě to, co dává této tradiční zemi Šeprů kouzlo autentického kulturního zážitku. A přitom je zde i spousta zajímavých hor a nepopsaných linií k vylezení.

3827 3828 3829

Právě když jsme se blížili k Rolwalingu jsme shodou náhod potkali jednoho místňáka, který si mě pamatoval ještě z loňska, a který nám domluvil ubytování v domě jednoho staršího páru Šerpů, místa abychom bydleli v lodgi v poslední vesnici před horami, Na Gaon (4200m). To byl náš základní tábor. Díky tomu jsme si užili ještě větší komfort a delikátní rozmanitou místní kuchyni. Mimochodem, Šerpové z výše položených vesnic v Rolwalingu díky své víře nezabíjí zvířata, přestože jí maso, takže jsme si většinu našich zásob sušeného masa přinesli z údolí. Nicméně, těsně předtím než jsme dorazili, býk z této vesnice napadl a zabil jaka, a tak byly letošní večeře mimořádně bohaté na masové pokrmy.

3830 3831 3832

Našim lezeckým cílem byl prvovýstup na dosud nepokořenou Západní stěnu Chukyima Go (6259m) a skutečný prvovýstup na tuto horu. Nepálské úřady povolili lezení na tento vrchol až letos. Před odjezdem do hor, kdy jsme vyřizovali všechny formality v Káthmándú, ministerstvo potvrdilo, že vrchol ještě nebyl dobyt, i když my jsme našli záznam, že vrchol pokořila Anglicko-nepálská expedice v roce 1952. Žádné jiné záznamy o zdolání vrcholu jsme nenašli.
Po příjezdu do základního tábora jsme začali s aklimatizací. První túru jsme zvolili na ledovec a stejnojmenný hřeben Rimposhar, odkud jsme si prohlíželi okolní vrcholy a zkoumali lezecké podmínky. Následující tři dny jsme strávili okolo Chukyima Go, abychom si prohlídli Západní stěnu a strávili pár nocí ve výšce. Taky jsme vylezli na Yalung Ri (5630 m), který nás odměnil nádherným výhledem na náš hlavní lezecký cíl.

3833 3834 3835

Po 14-ti dnech, co jsme přijeli do Rolwalingu, bylo počasí stále nestabilní, post-monzumové s jasnými rány a zamračenými odpoledni. Dokonce se párkrát stalo, že částečně vyšla očekávaná předpovědˇ polojasné oblohy, jen k tomu ještě sněžilo za občasného doprovodu hromů.
Po pár dnech odpočinku a čekání na lepší počasí po aklimatizaci, ukazovala předpověď 3 dny zlepšení a modrou oblohu před příchodem další fronty. Rozhodli jsme se to zkusit a začali balit.

3836 3837 3838

Část matroše, který jsme používali už na aklimatizačních túrách, byla uložena na půl cesty k Západní stěně, takže jsme první den začali s lehčími batohy. Stan jsme postavili na ledovci pod stěnou, jen nás překvapilo lehké sněžení. Místo abychom vystavovali stan a ostatní materiál vlhkému počasí už při cestě pod stěnu, strávili jsme zbytek odpoledne vařením pod nedalekým převisem. Večer se ale obloha vyjasnila. Druhý den brzy ráno jsme za svitu čelovek dorazili pod stěnu a začali lézt. Během lezení jsme se podmínky střídaly. Nejprve jsme se ve spodní části propadali ve sněhu a brodili se terénem, prostřední část odhalila vynikající led a mixový terén, zatímco v horní části stěny nás zpomaloval čerstvý jemný sníh. Trvalo to celý den, než jsme se dostali na hřeben, našli jsme místo na bivak a před západem slunce postavili stan.

3839 3840 3841 3842 3843 3844 3845 3846 3848 3849 3850

Další den ráno jsme počkali na sluníčko, nechali přebytečný matroš v bivaku a lezli s lehčími batohy. Od vrcholu nás dělilo jen asi 150 metrů, ale díky ostrému hřebínku, čerstvě napadanému sněhu a kamenitým úsekům jsme postupovali pomalu. Za tři hodiny jsme se dostali na vrchol. Na základě dostupných informací jsme udělali druhý výstup na horu. To bylo také poprvé, co jsme si prohlédli jižní a východní stěnu a mysleli na to, že Anglicko-nepálská expedice předvedla skvělý výkon, když pokořili vrchol v roce 1952, protože terén byl očividně náročný ze všech stran. Ten samý den jsme sestoupili zpět naší cestou a dále pokračovali až do základního tábora, kam jsme dorazili v noci.

3851 3852 3853 3854 3855 3856

Chukyima Go (6259m) Zápední stěna, Kastelic-Hennessey route, 90° M4/60°-80°, 900m, 11 a 12 října 2014, 14 hodin/11h+3h

3857

Den poté, co jsme se dostali dolů, přišly 3 dny špatného počasí a sněžení. V té samé době taky došlo k té nešťastné události pod Anapurnou. Později jsme zjistili, že proměnlivé počasí letošní sezóny bylo stejně jako minulý rok způsobeno tajfunem v Indickém oceánu, který přinesl špatné počasí do Himalájí. Další dva týdny jsme vyčkávali na lepší podmínky v základním táboře, protože jsme měli ještě další lezecké cíle. Dali jsme jeden pokus, ale ten skončil ještě na přístupové cestě první den, díky odpolednímu a večernímu sněžení a bouřkám. Ráno jsme proto sestoupili zpět do údolí.

Vzhledem k tomu, že dlouhodobá předpověď neukazovala žádné zlepšení, rozhodli jsme se zbytek výpravy strávit jinde. Sam odcestoval směrem na jih do džungle, zatímco já jsem se rozhodl objevovat kraj Ganesh Himal a místní hory. Ale to je zase jiný příběh.

3859

autor článku: DOMEN KASTELIČ

Vstup do světa TENDON. Lezení, tipy, soutěže a novinky.