Vyhledat Menu
Tenote

Markéta Hanáková z Himalájí

Markéta Hanáková je amatérská horolezkyně, turistika a skialpinistka. Markéta jako první člověk na světě s kardiostimulátorem stanula v nadmořské výšce 7219 m bez použití umělého kyslíku.

Letos se spolu se svým parťákem Zdeňkem opět vydali do Himalájí na několik náročných treků.

06.12.2014: Konečně zúčtování
Nakonec jsme tedy museli improvizovat. Velmi mrazivé počasí (-28°) a silný vítr nám znemožnil výstupy na vrcholy. Proto jsme se rozhodli v průběhu akce plán změnit a na místo výstupů projít tři naprosto odlišné a různě náročné treky. Myslím, že materiálu máme dost na to, abychom je filmově i v článcích zhodnotili a porovnali.

05.12.2014: Poslední noc
Zítra večer odlétáme, takže jsme v hotelu, ležíme v normální posteli. Zítra ještě vyrážíme asi po památkách a v 5 hodin odpoledne se přesouváme na letiště.
galerie - foto č. 41

05.12.2014: Káthmándú
Dorazili jsme do Káthmándú a asi abychom si toho užili co nejvíce, srazil se náš autobus s náklaďákem. Naštěstí nejel ani jeden rychle, nikomu se nic nestalo, jen já se ťukla do hlavy, ale je to OK. Bus to na rozdíl od náklaďáku ustál bez úhony a mohl pokračovat dál. Náklaďák zůstal nepojízdný…

Na hranicích s Tibetem, dál už to nejde...
galerie - foto č. 40

Výhledy do Tibetu a těžká pohoda...
galerie - foto č. 35, 36, 37, 38, 39

Ztratili jsme cestu...brod ledovou vodou až po zadek...
galerie - foto č. 34

04.12.2014: Pár fotek z Langtang treku
Začínáme třetí trek…
galerie - foto č. 33

04.12.2014: Co se dělo, když nebylo spojení - část 5
Po studené noci čekáme, až na nás posvítí sluníčko. Můžeme si to dovolit, protože nás čeká jen přesun do HC Dhampus peak. Musíme sice přitom přelézt sedlo French pass, které má přes 5200 m. Bohužel je pořad velký mráz a fouká silný vítr, takže si krásu hor až tolik neužíváme. V noci máme opět minus 11stupňů ve stanu a do toho zesiluje vítr, a to až tak, že toho moc nenaspíme, protože máme obavy, že nám vítr roztrhá stan.

04.12.2014: Treky se uzavřely
Syabrubeshi: mnich odříkaval mantry do 2 v noci, dnes máme ke snídani, svačině, obědu čínskou polévku. Treky se uzavřely, zítra návrat do Káthmándú.

04.12.2014: Timure
Přešli jsme přes Nagthali Gnyang s výhledy do Tibetu, přespali v Thumanu, pozorovali opice, zašli si až na hranice s Tibetem a přespali u mnicha v Timure.

01.12.2014: Tatopani
Jsme v Tatopani a natrefili jsme na úžasně horké lázně. Prošli jsme nádhernou vesnicí Gatlang. Je to zase úplně něco jiného. Zajímavé bude porovnání tří treků.

29.11.2014 Tamang Heritage trek
Vyrážíme zítra ráno v 5 hodin z hotelu, v 6 nám jede bus. Hlavně, abychom našli ten správný, tady je to přece jen trochu komplikovanější. Čeká nás sice jen 150 km cesty busem, ale počítáme, že pojedeme tak 8 hodin. Navíc nejedeme turistickým, ale s místníma. Trek není ve výškách, nebereme ani mačky, jen Rakoncajovu péřovku, po předchozích zkušenostech s velkou zimou i v nižších polohách. Tady bychom měli jít jen do 3300m.
Postupně bychom měli projít celou oblast a dojít až na nepálsko-tibetské hranice do Rasuwagadhi.
galerie - foto č. 32

29.11.2014: Třetí trek
Zítra ráno vyrážíme na třetí trek do Langtangu. Ve finále pak budeme moci porovnat tři naprosto rozdílné himalajské treky.

29.11.2014: Co se dělo, když nebylo spojení, čast 4
Dhaulaghiri BC (4750m) - Hidden Valley (5075m): velmi náročný a dlouhý den. Vyrážíme brzo, napřed je terén vlnitý a nad námi se tyčí a dohlíží na nás obrovská stěna Dhaulaghiri. Když se dostáváme na sluníčko, dáváme si svačinu. První a poslední relativně v teple (přes den mělo byt -25-20 stupňů). Začneme stoupat na hranu morény, po které pokračujeme a bojujeme celou dobu se silným větrem. Jdeme hodně pomalu, tedy hlavně já, Zdendovi to docela šlape. Po mnoha hodinách se konečně dostáváme do French passu. Krása, únava ale spokojenost. Rychle něco nafotíme, přivážeme pro štěstí modlitební vlaječky a začneme sestupovat do Ztraceného údolí, které je vyhlášeno svou větrností a mrazivostí, což můžeme na vlastní kůži potvrdit. Sestup je nekonečný. Vleču se z posledních sil, Zdenda už je v cíli a je tak skvělý, že než dojdu, tak postaví stan a uvaří horký čaj. V tu chvíli je to ten nejlepší nápoj na světe. Vypiju ho a rovnou zapadnou do stanu a usínám. V noci je pěkný mráz, uvnitř stanu máme -11.

Pár fotek ze sestupu z hc Thorong la do Manangu.....
galerie - foto č. 29, 30, 31

28.11.2014: A nějaká mňamka
Smažené nudle u cesty- mňam a cena cca20kc

galerie - foto č. 28

Ochutnávka místního vína
galerie - foto č. 26, 27

28.11.2014… Gurmánské foto
Snídaně - tibetský chleba s jačím sýrem a vaječná omeleta taky s jačím sýrem uprostřed rozkvetlé džungle.
galerie - foto č. 25

28.11.2014: Co se dělo když nebylo spojení 3.část
Přesun z japonského BC (4150m) do Dhaulaghiri BC (4750m) je po fyzické stránce v pohodě, jde se ve vlnách po ledovci plném kamení, mačky ani cepín nejsou potřeba. Náročné je to spíše po psychické stránce. V Dhaulaghiri BC jsme jen pár týdnů poté, co po obrovském sněžení zasáhla tábor velká lavina, která pohřbila dva členy slovenské expedice a tři jejich průvodce. Je smutné koukat se na tu spoušť. Všude části deníků, zbytky jejich jídla, polštářky...
Kolem nás taky padají laviny, ale vše je hodně daleko... Druhý den nás čeká náročný den, musíme jít brzy spát.

28.11.2014
Přešli jsme sedlo Thorong la, hrozná zima a hlavně vítr. Jen jsem něco málo natočila a nafotila zrcadlovkou, hned mi omrzaly prsty. Je tu hrozně mrazivo a větrno, takže o Chulu jsme se ani nepokoušeli. Navíc jsem trochu nachlazená, tak nechceme riskovat. Máme v nohách cca 160km s těžkým báglem. A před sebou ještě kus cesty. Je to fyzicky docela slušný záhul s tím báglem. Všichni cítíme, že každým krokem sil ubývá. Prošli jsme Manang, Pisang, Chame a teď jsme v Dharapani. Dneska jsme ráno viděli, jak létaly vrtulníky do sedla a zpět. Nevíme, co se tam stalo.

27.11.2014: Jsme v Ngadi. Sedlo jsme přešli, o vrchol se ani nepokoušeli. Velká zima, silný mráz. Je to ale super, pilně točíme.
Našimi sponzory jsou Yate, Alpenverein, Nanosilver, TENDON, Travellunch, NanoTrade, Alpy, Direct alpine.

22.11.2014: Mukinath
Startuje druhá část akce. Mustangdrink jsme si dali včera. Kdo zná kadovanek, tak ten je proti tomu zlatý. Cesta do Mukinathu byla dobrodružná. V každé zatáčce vysoko ve svahu se řidič napřed pomodlil a pak se ji teprve vydal projet. Za chvíli začneme stoupat směr sedlo Thorong la.
galerie - foto č. 24

22.11.2014: Jomsom
Jsme v Jomsonu. V sobotu se přesouváme do hor. Spojení budeme pouze, když bude telefonní signál, satelitní telefon je nefunkční.
galerie - foto č. 23

21.11.2014: Prohlídka Marphy
Prohlédli jsme si budhistickou Marphu a hodláme se přesunout do Jomsonu (2700 m). Včera jsme bohatě povečeřeli a i to pivíčko bylo, ale ne Bernard!
galerie - foto č. 20, 21, 22

21.11.2014: Co se dělo, když nebylo spojení 2. část
Italský BC (3660 m) - Japonský BC (4150 m): tento úsek je hodně náročný a nebezpečný. Možná to je i důvod, proč to spousta lidí otáčí a vrací se zpět. Úsek vede nepříjemně v erodovaném svahu, kde uklouznutí nemusí dopadnout dobře a navíc je cesta objektivně nebezpečná. Pořád z vrchu padají kameny a uniknout se jim dost dobře nedá. Zkrátka musí člověk doufat, že nebude ve špatnou chvíli na špatném místě. Musím přiznat, že jsem si hrábla fyzicky i psychicky na dno a představa, že bychom se tudy museli vracet, mě děsila. V jednom místě jsem nebyla schopna pohybu ani dopředu ani zpět a přitom jsem cítila, jak mi nohy v nepevném svahu sjíždí dolů a na zádech ten těžký batoh mi stabilitu nepřidal a celou dobu se mi honilo hlavou, kdy mě zasáhne nějaký ten padající šutr. Fuj. Zbytek dne v pohodě. Výhledy na Dhaulaghiri, romantické popíjení čaje pod hvězdami.
galerie - foto č. 18, 19

21.11.2014: Co se dělo, když nebylo spojení 1.část
Dobang (2590 m) - italský Bc (3660 m). Do Dobangu se vrátily z italského Bc dvě skupiny s tím, že cesta je neprůchodná. Přesto se rozhodujeme, že to půjdeme zkusit. Napřed vede cesta džunglí, později se dostáváme na hřebínek, který nás dovede až do italského Bc. Na první pohled to nevypadá, že by se nedalo jít dál, zůstáváme tu kvůli aklimatizaci dva dny. Vyjdeme do výšky cca 4000m, jinak odpočíváme a večery trávíme s místními u kvašeného rýžového nápoje. V noci mrzne a jsou kolem nás miliony hvězd.
galerie - foto č. 17

20.11.2014: Spojení navázáno
První část máme za sebou! Jsme v Marphe (2670  m). Telefon přestal fungovat před italským bc. Ani ostatní expedice telefon nezprovoznily. Měli jsme strach, abyste se nebáli, že se neozýváme a uprosili jsme místního Nepálce, aby poslal SMS, že jsme v pořádku. SMS došla asi 5 hodin před naším návratem do "civilizace". První část, navzdory všem, kteří nás od toho odrazovali, jsme dali. Jsme v Marphe a jsme úplně grogy. Prošli jsme džunglí, kde bylo teplíčko, ale taky jsme spali v -11 stupních ve stanu, kde jsme měli pocit, že nás vítr odnese.
Dnes a zítra máme rest day a pak se musíme rozhodnout, co s druhou částí. Jdeme na pivo, pivko, pivíčko a jačí steak! Takový řízek a bramborový salát, chlebíček nebo náš chleba se škvarkovou pomazánkou - o tom se nám ještě chvilku bude zdát. Těším se, jak se budu odkopávat teplem.
galerie - foto č. 14, 15, 16

20.11.2014: Problémy se satelitním telefonem
Od Markéty došla SMS zpráva, že nelze dobít satelitní telefon. Jsou v pořádku a jakmile bude možnost a signál, ozvou se.

13.11.2014: Koupání v horkých pramenech
Po další noci strávené v džungli nás čekal celý den chůze. Zážitek dne - koupání v horkých pramenech - pohodička. Pak není nic lepšího než polévka v bambusové chýši. Z Italského bc se vracejí dvě skupiny. Po celodenní chůzi jsme v Dobangu (2590 m).
galerie - foto č. 13

12.11.2014: První noc v džungli
Ráno jsme vyrazili z Muri (1850 m). Noc jsme strávili v džungli. Celou noc se z džungle ozýval děsný kravál. Exponovanou cestou ve skále jsme došli do Boghary (2080 m). Počasí nám přeje, je krásně slunečno, jídlo je super.
galerie - foto č. 10, 11, 12

11.11.2014: Jsme kousek od Muri. Rýžová pole, mosty. Banány a mandarinky nám rostou přímo u nosu. Trháme si vitamíny ze stromu.

10.11.2014: Jsme v Darbangu. Po velkých problémech. Nepálci nedrží slovo: co se dohodne i zaplatí, pak neplatí! Dojeli jsme místo jeepem místním busem rychlostí asi 2km za hodinu. Batohy jely na střeše spolu s barely nafty. Nafta vytekla na batohy. Na další přesun už nebyl čas. Zítra už jdeme pěšky a snad dojdeme do Sibangu (1730 m.n.m.).
galerie - foto č. 9

9.11.2014: Jsme v Pokhaře, je tu vedro jako prase. Cestou jsme viděli zasněžené himalájské velikány a prohlédli si řeku Trisuli, kterou jsme sjížděli před dvěma lety. Prošli jsme Pokharu, mrkli na jezero Phewa Tal, za kterým jsou vidět osmičky Manaslu a Annapurny. Vyrazili jsme na večeři a pivko. Bernard to sice není, ale co se dá dělat. Pivo k horám patří, tak když není Bernard, dáváme Everest. Zítra ráno jedeme do Beni a pokud to půjde, tak chceme dojet až do Dharbangu a ideálně se přesunout pěšky až do Dharapani.
Foto č. 5, 6, 7, 8

8.11.2014: Káthmándú - nasáváme atmosféru, touláme se městem, vyřizujeme permity a těšíme se do hor. Zítra se přesouváme do Pokhary.
galerie - foto č. 2, 3, 4

7.11.2014: Himaláje 2014 - Jsme na letišti v Abú Dhabi a v polosedě dospáváme noc. Další let je až za 4 hodiny. Večer budeme v Káthmándú úplně grogy. Ale zítra vyrazíme do ulic a není nad domácí stravu.
galerie - foto č. 1
„Navaž“ se s TENDONEM i na e-mail.